Nostalgische Wielen – Een Tijdreis door Fietsen Claessens
Geschiedenis fietsen Claessens
1937
Oprichting van de firma ‘Fietsen Claessens & Zoon’ door Louis Claessens en Yvonne Hublin.
De winkel start met de verkoop van fietsen en naaimachines. Met
‘Révélation’ lanceert Louis Claessens een eigen fietsenmerk. Die
fietsen worden volledig ambachtelijk gemaakt en gelakt.
Jaren ‘40
Bloei van de winkel, ondanks tegenslag.
De concurrentie is zwaar, elke fietsenwinkel voert een scherpe
prijzenpolitiek. Maar Fietsen Claessens kent een grote bloei. Zelfs een
brand die de bedrijfsruimte helemaal verwoest, krijgt de winkel niet
klein. Na de oorlog ontbreekt het aan kwaliteitsmaterialen om
‘Révélation’ te maken. Fietsen Claessens pakt dus uit met een nieuw
merk, ‘Fietsen TT’.
Jaren ‘50
Moderne tijden.
De fietsen worden niet meer manueel gemaakt, maar ingekocht. Dat
betekent meer tijd en minder personeelskosten. De winkel breidt uit met
de verkoop van motorfietsen van merken als Adler en BMW. Louis Claessens
richt een motorclub op met ongeveer 20 leden.
Jaren ‘60
Back to the roots.
Omwille van tijdsgebrek stopt Fietsen Claessens met de motorfietsen. Alle aandacht gaat terug naar de fiets.
Jaren ‘80
Overname van de zaak door Dirk Claessens.
De zoon neemt het roer over van zijn vader. De winkel is bij Dirk in goede handen, want hij helpt al jaren mee in de zaak.
2004
Nieuwe winkel.
Dirk Claessens vernieuwt de winkel en breidt uit tot een oppervlakte van
1.500m². Daarmee hoort Fietsen Claessens bij de grootste fietsenwinkels
in België.